Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله صدیقی گفت: جمع حروف ابجد «طه» ۱۴ است که اشاره به چهارده معصوم و اهل بیت علیهم السلام دارد، چراکه هدایت از امامت ایشان جریان پیدا کرده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ آیت الله کاظم صدیقی در جلسه تفسیر قرآن که با موضوع «اخلاق در قرآن» در محل حوزه علمیه امام خمینی رحمه الله علیه برگزار شد، به تفسیر سوره طه و اشاره این سوره به چهارده معصوم علیهم السلام پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طه، رمزی در قرآن کریم است

اقوال بسیاری درباره مفهوم سوره طه نقل شده است. در این مورد دو حدیث قابل بررسی است. یکی از روایت‌ها مربوط به وجود مبارک پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله است، مبنی بر اینکه فرموده‌اند مقصود از «طاء» در طه، طول الهی است و اشاره‌ای به «یا ذی الطول و المن» دارد و مراد از «هاء» نیز هدایت سرمدیه و اقتداری خداوند است.

حدیث دیگری از امام جعفر بن محمد علیه السلام نقل شده مبنی بر اینکه مراد از «طاء» طوبا بوده و مراد از «هاء» هدایت است. یعنی طه اشاره به طوبا و هدایت دارد. در عین حال در خصوص طه مطالب ذوقی بسیاری عنوان شده است.

ازجمله در التحقیق نوشته شده است «هاء» از لحاظ حروف ابجد پنج است و «طاء» نه است که مجموع آن 14 شده که اشاره به  چهارده معصوم علیهم السلام دارد که هدایت از ولایت و امامت آن بزرگواران جریان پیدا کرده است. در عین حال پنج در «هاء» اشاره به خمسه طیبه داشته و «طاء» که نه است، اشاره به سایر معصومین علیهم السلام است.

 

چرا حضرت محمد (ص) سرآمد همه انبیاء(ع) است؟بررسی رویدادهای کودکی رسول گرامی اسلام(ص)/ مزار پدر و مادر پیامبر(ص) کجاست؟ + عکسمصادیقی از سبک زندگی امام صادق (ع) / چگونه فرهنگ شیعی در جامعه عصر صادق آل‌محمد(ع) نهادینه شد؟

 

در اینجا سؤالی مطرح می شود که چرا طاء که نه است در ابتدای «طه» آمده است؟ به این علت که خمسه طیبه در زمان نزول این آیات حضور داشتند و نه معصوم دیگرغایب بوده‌اند. به عبارت دیگر در زمان نزول آیات، پیغمبر اکرم، امام علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین علیهم السلام حضور داشتند، اما نه امام و پیشوای دیگر هنوز در دنیا نبوده‌اند. لذا برای توجه به آنها که الان در منظر نیستند، ‌طاء را که نشان از عدد نه است، مقدم داشته است.

اشاره طه به چهارده معصوم علیهم السلام

خدای متعال در ابتدای سوره طه می‌فرماید: «طه؛‌ مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى» یعنی ما قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به مشقت و زحمت افتی.

در این آیات شریفه، خدای متعال هم پیغمبر گرامی خود را تسلی داده و هم متذکر می‌شود که هدایت امر جبری نیست و به همین علت عده‌ای آن را می‌پذیرند و عده‌ای نمی‌پذیرند. کسانی که می‌پذیرند، همان هدایت یافتگان هستند  که در آیات دیگر به تعابیر مختلف ازآنها یاد شده، از جمله عبارت «هدی للمتقین» درباره ایشان به کار رفته است.

در چنین شرایطی نبی مکرم اسلام صلوات‌الله علیه نسبت به هدایت همه حریص بوده و به اندازه‌ای بر ایشان فشار می‌آمد که خدای متعال تذکر می‌فرماید که: «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا یَكُونُوا مُؤْمِنِینَ؛ شاید تو می خواهی برای اینکه آنان ایمان نمی‌آورند، خود را از شدت اندوه هلاک کنی.»

در این آیات،‌ خدای متعال تذکر می فرماید چون امر هدایت اختیاری است، هر اندازه تلاش و موعظه کنی، آنها قبول نخواهند کرد. کما اینکه یکی از وجوه طه را طینت دانسته‌اند که به اختلاف طینت‌ها اشاره دارد و تا زمانی که طینت آماده نباشد، هدایت مؤثر واقع نمی‌شود.

به همین دلیل است که مأموریت نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله در حد تکلیف است: «لَا یُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا» دایره تکلیف دو چیز است: علم و قدرت.

بنابراین خدای متعال فشار بیرونی را از روی دوش نبی گرامی خود برمی‌دارد و می‌فرماید: «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِیرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ  لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یَسْمَعُونَ بِهَا  أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ  أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ؛ و مسلماً بسیاری از جنّیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده ایم [زیرا] آنان را دل هایی است که به وسیله آن [معارف الهی را] در نمی یابند، و چشمانی است که توسط آن [حقایق و نشانه های حق را] نمی بینند، و گوش هایی است که به وسیله آن [سخن خدا و پیامبران را] نمی شنوند، آنان مانند چهارپایانند بلکه گمراه ترند؛ اینان هستند که بی خبر و غافل [ازمعارف و آیات خدای] هستند.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آیت الله کاظم صدیقی اهل بیت علیهم السلام تفسیر قرآن قرآن کریم آیت الله کاظم صدیقی اهل بیت علیهم السلام تفسیر قرآن قرآن کریم چهارده معصوم چهارده معصوم ع علیهم السلام خدای متعال الله علیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۸۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«با مردم»، نماهنگ جدید مهدی رسولی منتشر شد + دانلود

مهدی رسولی از مداحان سرشناس کشورمان نماهنگ «با مردم» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی رسولی از مداحان سرشناس کشورمان نماهنگ《با مردم》را منتشر کرد و در توضیح‌آن نوشت:

۱. «جدا کردند مردم را ز مولا»

در حکومت شیعه جدایی از مردم، انتخاب امام جامعه نیست؛ بلکه تحمیلی است از بیرون. رهبر شیعی کارش هدایت مردم است. امام اگر بر مسند حکومت می‌نشیند، برای تثبیت توحید و عبودیت در بین مردم است؛ حال چگونه می‌توان تصور کرد جدایی از مردم را انتخاب کند؟ در هر جای تاریخ که امام شیعه از مردم جدا افتاده است، پای آن‌هایی در میان است که از قدرت مردم می‌ترسند.

۲.« او که پای مردم مانده بود»

هدف حاکمیت اسلام، استصلاح مردم است (نامه‌ی ۵۳ نهج‌البلاغه). امام وظیفه ندارد کسی را به بهشت ببرد؛ بلکه وظیفه دارد زمینه‌سازی کند که مردم بهشت را انتخاب کنند و خود به اصلاح نفس خود بپردازند.

امام شیعه آن قدر پای انتخاب مردم می‌ماند که خودشان هدایت را انتخاب کنند. امام شیعه به انتخاب مردم جهت می‌دهد؛ اما هر انتخابی که بکنند، به آن احترام می‌گذارد، حتی اگر آن انتخاب به خانه‌نشینی و شهادت خودش منجر شود: کشته‌ی هدایت شد علی!

هر انتخابی هزینه‌های خودش را دارد؛ چه با امام بودن را انتخاب کنیم و چه دوری از او را. تاریخ به ما می‌آموزد که انتخاب راه حق همیشه کم‌هزینه‌تر است؛ چون هیچ چیزی توی این دنیا نیست که ارزش دوری از علی را داشته باشد!

۳. «امروز اگر گذشت، فردا چه می‌کنی؟»

دوری از امام حق، دوری از انسانیت است. وضعیت امروز دنیا را ببینید تا سخنم هیچ توضیح اضافه‌ای نیاز نداشته باشد. علف‌های هرز، حتی اگر در کشورهای اسلامی باشند، در مقابل اسرائیل ساکتند و دانشجوهای آزاده‌ی امریکایی زیر پرچم حق‌طلبی قدم برمی‌دارند. گویی همه دارند متوجه بیماری تمدن غرب می‌شوند.

و در این بلوا، ماییم که تحت نام علی «برای انسان گرد آمده‌ایم». بدون علی، امروز را هم که از سر بگذرانیم، فردا به پوچی خواهیم رسید. انسان از فطرت خویش جدا نمی‌شود. سرنوشت انسانیت و انسان، بازگشت به اصل خویش است. هیچ راهی جز بازگشت به راه علی و علی‌دوستی نیست.

۴. «ذوالفقار او در غربت است»

از سوی دیگر، در حاکمیت علی نمی‌شود بدون مردم به هدف رسید؛ چرا که اصلاً خود مردم و هدایت مردم است که هدف امام است. اگر دنبال عبرتی از زمانه‌ی أمیرالمؤمنین علیه السّلام برای دنیای امروز می‌گردیم، همین است.

۵. «یا مرتضی علی، با ما چه می‌کنی؟»

مولا، سرنوشت عالم به دست توست. از ما برای رقم زدن این سرنوشت حق استفاده کن.

یا علی، تو بدون مردم کاری را در عالم رقم نمی‌زنی؛ پس ما را وسیله‌ی تحقق هدفت در عالم قرار بده و مردمی را جایگزین ما نفرما.

اماما، ما را به راهی ببر که می‌پسندی. ما بی تو خسته‌ایم؛ فرزندت مهدی را به ما برگردان. 》

در ادامه این نماهنگ را مشاهده می‌کنید:

کد خبر 750190

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم سالگرد پدر ۴ شهید دفاع مقدس در مبارکه
  • عزت و اقتدار یک کشور در گرو هدایت صحیح نوجوانان وجوانان است
  • بیداری امروز جوانان دنیا مرهون روشنگری رهبر انقلاب است
  • فال ابجد برای متولدین ماه‌های مختلف امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • «با مردم»، نماهنگ جدید مهدی رسولی منتشر شد + دانلود
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند