جلوگیری از چاپ قرآنهای حزبی ناقص/ توقف در خط عثمانطه زیبنده ایران نیست
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۸۶۰۱
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه جشنواره کتابت سوره مبارکه «انسان» عصر امروز دوم مردادماه در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.
مهدی بابایی، مدیر اجرایی دارالکتابه در این مراسم با اشاره به برگزاری کارگاههای آموزشی کتابت قرآن و جشنوارههای گوناگون گفت: برگزاری چنین دورههایی برای مرکز طبع و نشر قرآن و دارالکتابه افتخار بود که در راستای ارتقای سطح کاتبان و خوشنویسان تلاش کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: مقایسه وضعیت خطوط قرآنی طی یک دهه (اواخر دهه ۸۰) و امروز چه از نظر کمی و چه کیفی نشانگر میزان توفیق ما در این زمینه است و میتواند معیار خوبی از وضعیت فعلی باشد. هر چند در سال ۹۶ و ۹۷ به دلایلی، فعالیت آموزشی دارالکتابه کمرنگ شد، اما فعالیت کاتبان در عرصههای بینالمللی که سابقه نداشت و انتشار قرآن به خط کاتبان ایرانی از نقاط قوت این دو سال بود و همچنین در ماه مبارک سال گذشته، تعدادی از کاتبان با مقام معظم رهبری دیدار داشتند که این موضوع در نوع خود اتفاق مبارکی بود.
بابایی ادامه داد: پس از نزدیک به یک دهه فعالیت، تصمیم داریم سرفصل جدیدی از فعالیتهای دارالکتابه را آغاز کنیم و این موضوع در راستای ارتقای خطوط ایرانی خواهد بود.
وی با اشاره به جشنواره کتابت سوره انسان گفت: این جشنواره در اواخر سال گذشته برگزار شد و با همکاری معاونت قرآن و عترت نیز در نمایشگاه قرآن خاتمه یافت و در این راستا ۸۰ اثر از ۱۵ استان شرکت کرد که نیمی از آنها اولین مواجهه را با دارالکتابه داشتند و از میان این آثار ۷ اثر انتخاب شد که تجلیل میشوند و ۳۰ اثر نیز شایسته شرکت در کتابت جمعی هستند و ۵۰ نفر از کاتبان دیگر هم در کارگاههای آموزشی خط نسخ شرکت خواهند کرد.
مدیر کل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکتهای امور قرآن و عترت در ادامه با اشاره به سوره انسان گفت: هنر ترکیب انسان را زیبا کرده است، خداوند در قرآن میفرماید؛ ما به انسان گوش و چشم دادیم و آنها برای هدایت است. هنر باید هدفمند باشد، زیرا بدون هدف، هیچ جایگاهی نخواهد داشت. خوشنویسی در میان هنرها حائز اهمیت است و تنها هنری است که ۱۰۰ درصد در مسیر تعالی روح و اندیشه قرار دارد. هنر باید مانند آینه و آب زلال باشد و تا انسان به آن نگاه کرد، خود را ببینید و هنر خوشنویسی این گونه است.
وی تصریح کرد: یکی از اشکالات مهم در رابطه با قرآنهای حزبی است که از وسط آیه شروع و در وسط آیه ختم میشود. سازمان دارالقرآن باید جلوی انتشار چنین قرآنهایی را بگیرد تا قرآنهای حزبی به صورت یکدست، زیبا و منظم ارائه شود. خط و کتابت قرآن توقیفی و الزامی نیست و اینگونه نیست که تنها یک خط، خط قرآن باشد؛ بنابراین خط اجتهادی است و کاتبان باید در آن نوآوری کنند و اگر فقط در یک خط مانند عثمان طه متوقف شویم، برای کشورمان زیبنده نخواهد بود.
خسروی ادامه داد: ابتدا خط نبطی و سریانی رایج بود و پس از سه قرن خط کوفی نوشته شد تا اینکه ابن مقله که حرف اول را در خط میزد، قرآن را کتابت کرد و پس از او یاقوت و دیگر کاتبان آمدند. زمانی ایران مهد خوشنویسی و در دورهای نیز ترکیه مهد خوشنویسی بود و امیدواریم ایران مهد عمل به قرآن باشد.
خط نسخ طی دورهای از بین رفته بود
استاد عبدالرضایی، خوشنویس پیشکسوت کشورمان در ادامه به تاریخچه خط و کتابت قرآن پرداخت و گفت: من از دوران ابتدایی خط و خوشنویسی را آغاز کرده و در نوجوانی با انجمن خوشنویسان آشنا شدم و از سال ۵۷ - ۵۸ هم تعلیم میدادم، با وجود اینکه چندان تجربهای نداشتم و در طول سالهای متمادی این تجربه را به دست آوردم.
وی افزود: خط به خودی خود و به صورت دفعی در ذهن خوشنویس به وجود نمیآید، بلکه با نوشتن و کتابتهای بسیار است که میتواند عیار و صلابت خط خود را ارتقا دهد. در واقع خوشنویسی برای قرآن به وجود آمده و میخواستند بهترین کلام را با بهترین خط بنویسند.
عبدالرضایی دلیل رواج خط نسخ برای کتابت قرآن را خوانایی آن دانست و بیان کرد: در دوره گذشته یعنی قبل از ۱۰۰ سال پیش تقریباً خط نسخ از بین رفته بود و این خط در روزگار ما به برکت جمهوری اسلامی رواج یافته است.
وی در ادامه ماندگاری خط را مورد اشاره قرار داد و گفت: هر خطی ماندگار نیست، مگر اینکه خوشنویس تهذیب نفس داشته باشد. وقتی خط خوشنویسان کهن را میبینید، نوری در آنها وجود دارد. مطمئناً کاتب هرگز نمیخواهد قرآن را بدون وضو کتابت کند و شاید این نور از همین تهذیب نفس ناشی میشود.
در پایان این مراسم از تعدادی از کاتبان قرآن با اهدای لوح تقدیر و قرآن کریم به خط میرزا احمد نیریزی تجلیل و قدردانی شد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۸۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
متن پیام حضرت آیتالله نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر میباشم.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی